tisdag 18 oktober 2011

äntligen fisk!

Var ut förra veckan; mån, tis, tor, fre med mycket magert resultat. 6 snipor, 6 snipor, bompass, 3 snipor. Det närmsta jag kom var i tisdags då det kändes som jag hade på en bättre fisk, men den gick loss.

Denna höst har varit exceptionellt seg för mig. Hursom så provade jag ett nytt vatten igår, måndag. Mycket till anledning av att mina "vanliga" sjöar inte alls levererat den senaste tiden. Jag vet inte om det var vattnet eller vädret, men lite bättre gick det iaf. sjön var nästan mörkbrun till färgen, troligen delvis pga allt regnande i höst, men även normalt rätt humusfärgad. Blev även förvånad över djupet, maxsjup på 20.1 som jag hittade, och stor del av sjön var 15-19 meter djup. Efter en timmes fiske kliver det på en gädda ca 3.5 kg på en westins deep runner i papegoj. Började fiska med 2 st deep runner, 2 westins jätte 23cm concealed fish och 2 st butch 21cm orfe. Detta i knappt 2 knop. Fick tipset att köra lite snabbare än vad jag tidigare gjort, har kört ca 1.4 knop kanske föregående vecka. Detta ledde till magra resultat, så småningom bytte jag bort butcharna mott andra, mindre wobbler. I denna sjö är det mycket benlöja, så jag tänkte att mindre beten borde fungera bättre. fick så småningom en till snipa, på ett litet bete. Men sen blev det segt igen. Efter en timme till utan hugg så ändrade jag metod ännu mer. bort med westinarna med och på med bara små beten. 10-15 cm, förutom en cisco 21cm som fick vara med, jag har lite klent med småbeten i gäddfiskeväskan... samtidigt drog jag ner tempot igen, från kanske 1.8 till 1.4. strax därefter hände det, klockan var nu 1430, så på 5 timmar hade jag 2 gäddor och 2 missade hugg. resterande 2.5 timmar fick jag 6 gäddor och missade 3. drygt dubbelt så bra. en episod gav dubbelhugg + en fisk till alldeles efter. Gäddorna var rätt så ljus i sjön med tanke på vattenfärgen, och kondisen var nog normal höstkondis, rätt uppätna. Fick en godkänd, på en 10cm's orange fladenwobbler som simmade på 5 meter över 5.5. tror att fisken gick lite grtundare än vad jag trott. oftast brukar 6.5-8 meter fungera bäst, men det var 5-6 som gällde i denna sjö.

Hursom, firren som behagade var 91 cm och vägde kanske lite drygt 5.6. jag rundar alltid nedåt... välfylld buk

Fisket var väl inte på topp denna dag heller, egentligen, men som synes riktigt fint väder. Får se om man hinner ut en sista gång nästa vecka. Nu är det riktigt styggväder, nämligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar