söndag 2 februari 2014

Nån typ av årskrönika...

Under min gymnasietid hade jag en gång en dramapedagog som sade att man aldrig skulle bortförklara sig. Även om jag till viss mån i många avseenden kan anse att det ligger en del sanning i det så vill jag ändå skylla ifrån mig lite angående min extremt dåliga uppdatering av min fiskeblog.

Knut heter en kille som betyder mycket för mig, han föddes den 17e augusti 2013. Det ihop med mycket annat som gjort livet turbulent har gjort min uppdatering sämre än någonsin. Jag har ändå hunnit fiska. Att fiska är helt nödvändigt för mig. Det är rent utav en basal ingridiens i mitt liv för att säkerställa mitt psykiska välmående. Så viktigt är det. Familjen är också viktig. Fiskeblogen - inte lika viktig. Så nu när vi rett ut det så skall jag försöka återspegla några händelser mer eller mindre ingående från fisket from juni tom nu.

Gäddtjuven

I juni for jag och Henke för andra året i rad till en bra sjö jag fann i mitt sjösökande för tre år sedan. Detta är en sjö som sällan ger en nitlotter. Inte heller detta år. Denna gången var det Henke som fick turen, eller snarare tog den (det var egentligen min fisk på trolling). Nära 12 pannor och 116cm. Mer går att läsa på Henkes blog

Kristofer persar med råge

Ett vatten jag egentligen haft smått i åtanke ända sedan våren 2008 kom jag att börja fiska hösten 2012. Vi körde något mer ismetepass på våren, men det funkade sisådär... Men sen en dag i augusti då vattnet blivit lite svalare en period fick jag och Kristofer för oss att spinnfiska lite gädda. Fyra(!) timmar hade vi fiskat, provat olika beten, olika djup, olika hastigheter, olika vikar(beroende på vindriktning) osv. Alla parametrar... Nästan. Då Kristofer sa för typ tredje gången; "Det här känns hetast hittills". Själv så stod jag och kastade en cisco kid och körde spinnstopp över 3.5 meter. Kristofer kastade sin Mieko shadjigg mot djupare vattnet, ca 4 meter och spann lååångsamt över botten. Så dunkade det på. Ett par minuter senare och efter en odramatisk fight fick jag landa den största gädda jag sett. 114cm och 12140 gram (eller 12.1, som vi säger). En riktig praktfisk och lyckan var total!

Vertikalfiske

Något som jag funderat på i ett par års tid är vertikalfiske. Men av olika anledningar har jag som inte kommit mig för att satsa på metoden - förrän i år, dvs. från midsommar till mitten/slutet av augusti var det nästan enkom vertikalfiske som stod på agendan. Mången gös blev det och jag, tillika mina fiskevänner blev bitna med omedelbar verkan. Kristofer provade metoden en gång med haspelspö. Någon dag senare hade han investerat i premiumgrejer från daiwa. En av de bästa kvällarna var då jag fiskade själv och fångade ca 25 gösar på 4 timmar. Tyvärr så har den stora uteblivit ännu men den kommer nog i år! En och en annan bonusgädda har det blivit med. En fisk på dryga metern i topp, men tappade en än större fisk i höstas... Vertikalfiske helt riktat efter gädda har jag provat på lite med i höst. Men missade egentligen toppsäsongen så det blev ganska mycket trolling, vilket jag tycker känns som en bättre metod då fisken befinner sig högt upp i vattenmassorna. 

Sitter man i sjön?

På grund av riktigt märkliga tillfäligheter och tankebanor och ekonomiska aspekter blev det så att jag sålde min båt i våras..... Utan att kunna köpa en ny...(?) Detta problem löste sig extremt bra då jag fick låna en finfin uttern 430 och en 8hk yamaha 4t. Detta ihop med min gamla clas ohlson spöhållare, något modifierad gav mig en mycket veritabel fiskemaskin. Faktum är att den står kvar i mitt garage, men väntar på att få göra plats för något annat... En Jofa Winth 485. Komplett med 16+2 spöhållare, djupriggar, mast, pulkor, bromsad trailer, mm. Enda nackdelen var en stor törstig 2taktare bak. Detta kommer lösas med extra motorfäste och en 4-6 hk 4t som trollingmotor. Båten är en kompromiss för att kunna fiska helt ok(helt suverän till trolling, förstås) och kunna ha med sig familjen ut för nöje och fiske. Barnen ryms säkert att sova under hardtopen och mamman kanske ryms för att sola någonstans. Ser mycket fram emot att få sjösätta till våren. Visst finns det lite småpyssel på båten, men hade tänkt spara till nästa vinter att renovera båten ordentligt invändigt.

Äntligen nåt PB!

Gäddåret 2013 går till historien som ett av det bästa och sämsta samtidigt. 12.1, 11.9, 10.5, 10.5 Var gäddor som mina kompisar knep, bl. a. Jag själv hade ett pinsamt facit... Några 6or var det största ända fram till hösten.. Då blev det några 7or med topp på 7.5. Bästa passet var då jag och Mats fiskade i oktober. Efter lite harvande så hade vi bra fiske från lunch till skymning. Vi knäckte koden helt enkelt och under en kort stund hade vi kontakt med flera metersgäddor. Den största fisken för dagen, mest troligt, råkade Mats fimpa vid håvningen, så jag blev nog snuvad på årsbästat där. Jag minns att Mats grämde sig rätt ordentligt över den kalamiteten, men jag glömde det snabbt, det var nog ingen 10a. Den dagen lyckades Mats dock ta en 8a som topp å så hade vi ett par gäddor som var lite lättare. Men skam den som ger sig. På ismete i december så släppte det. Jag och Markus körde ett bra pass då jag inledde dagen med en fin gädda som var näst största på ismete för mig, och faktiskt, störst för året. 99cm och 7.67 om jag inte missminner mig? Grov, fin gädda... Fisket flyter på och i samma hål någon timme senare så får jag tunggung igen. Denna gång verkar gäddan aldrig vilja ge med sig. Men tio minuter senare så har vi den i hålet. Är det samma gädda? Huvudet verkar i samma kaliber.. Men denna gädda mäter 102cm och 8.68. Ismetepb och årsbästa på gädda. Kändes skönt att få avsluta med en inte så pinsam gädda som facit. Att dagens sista fisk sen var en gädda på 103 cm och 8.35 som Markus drar gjorde inte direkt dagen sämre.


Ett riktigt pb - och ett förtjänt sådant.

Från annandag jul och fram tom för en vecka sedan ca så har jag fiskat kopiöst mycket lake. Dels prövat några nya ställen, med varierande framgång, och sen kört en del pass på ett ställe där jag vet man kan fånga stor lake, om än man behöver lägga lite tid. Dagen innan nyårsafton kom belöningen PB på lake på ca 2.5 kilo Ett pb som stod sig i drygt en vecka eller så.. Då jag och Henke återigen var ut och nötte i mörkret och kylan. Jag hade ett mål, och jag nådde det fort in på 2014. Lake över tre kilo. 3.250, närmare bestämt så ett av två mål för 2014 är klart. Bara 10+ gädda kvar nu. Nog för att jag försöker på 4+ lake med, fast nu börjar laken ha lekt på bästa fiskeplatsen så jag kommer nog avvakta med laken ett tag. Hade fler lycka pass på lake då det mest galna var en kikpimplad lake pelagiskt. Precis under iskanten över ca 15 meters djup klockan tolv på natten. Helt galen händelse. Såg flera stora lakar från 1.5 kilo och uppåt. Bl a en lake som jag uppskattade till över 4 kilo som nafsade i sig en strömmingsbit utan att få med sig kroken... Upp kom dock en på 3.12 kilo, så det var riktigt kul.

2014 börjar bra

Nu har man kommit in i sina gamla gäddtakter igen då temperaturen äntligen gått ner till ensiffrigt minus. Ett litet problem har vi haft med att få mört, men nu i helgen hade vi åtminstone så det skulle räcka. Dessvärre så bangade grabbarna på söndagen, men vi var ute i i ottan på lördagen och satt till det blev mörkt. För att summera den fiskedagen kan man säga. Succé och nästan väntat resultat. Vi visste sedan innan att det simmar riktigt grova gäddor i sjön så helt mindfucked blev man inte. Strax innan lunch så landar henke gädda nummer typ 9 eller nåt. 110cm och 10.67, mer finns att se på Gäddfiskenorrland där undertecknad också går att se på en och en annan bild, eller som fotograf ;) . Största wowfaktorn var ändå nästan dagens två sista hugg. Näst längst bort... och det var långt, så fäller det i skymningen. Är det mitt eller Antons spö? Vi tror det är Antons, men både jag och Anton rusar. Bakom så lunsar Henke och Markus på i sakta gemak. Nästan framme vid spöt, då vi fastställt det är mitt, så ser vi spöt längst bort, som är Henkes att det också fäller. Jag pekar och ropar bak. Framme vid spöt och fast fisk. Jag känner rätt fort att det är en skaplig fisk. En minut senare står Henke med grovt spöböj... Har han en tia på???? Medan jag fortfarande drillar min fisk så hör jag Henke ropa, "nja det är en sjua". Strax efter så har vi ett stort gäddhuvud i hålet som Markus säkert landar. Är det en tia??? Nja nia, tror Markus... Jo, det är det nog. Efter mätning, 105cm, och vägning 9300g så fick vi ta coola bilder med ett av de fetaste dubbelhuggen någonsin. Henkes 100cms fisk var något snipigare dock och vägde in på blott 6900. Alla damer kan ju inte vara sjuka av fetma. ;) Nytt ismetepb var faktum och redan bättre årsbästa än 2013.... I år släpper det.

Nästa fiske är redan planerat på onsdag... Då blir det gädda igen och jag tror det finns skapliga chanser för 10+ då med. Rätt taggad.

Tyvärr blir det ju en del skåpmat förstås då jag inte uppdaterat bloggen på typ 8 månader, men jag hoppas och tror jag blir bättre på att uppdatera ett tag nu då jag är pappaledig ett tag framöver. Går det bra på onsdag lär det inte dröja så länge innan jag uppdaterar... :)

Skitfiske så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar