onsdag 12 november 2014

Ismetet igång på riktigt!

Senaste passet jag la upp på bloggen blev mycket riktigt sista passet i öppet vatten för i år. Ismetet lät sig inte dröja, då  vi redan börjar komma åt bra gäddvatten från isen nu.

När man haft mycket bra fiske under en tid är det lätt att man blir fartblind, å när man helt plötsligt inte öser upp storfiskar så är risken att man blir lite väl kräsen i sitt fiske. Duktiga fiskare såsom just dessa luleåbor, eller min vän Mats eller t om. gamla "storfiskarna/team mieko norr" går ibland flera pass i rad utan att dra dessa fiskar på 8, 9 10, eller fler kilon. Antingen väljer man att "mörka" dessa pass(ser ju snyggare ut så) eller så gör man som jag, skriver lite om det alldagliga pass.

Har hunnit ut på 2 snabbisar i veckan då jag drog lite snipor samt en riktigt smal gädda på 110cm. Men det mer seriösa fisket hade jag ihop med just Markus och Henke.

Planen var att köra ett seriöst pass på ett vatten jag rekat ut och som vi alla tror har mycket god potential för stora gäddor. Det var faktiskt inte första gången vi fiskade här, men vi är fortfarande rätt nya på vattnet. Vi hade tidigare fått några mindre fiskar upp till ca 4.5 kilo, då alla "snipor" sett fina ut har vi fortfarande haft förhoppningar. Man måste träffa dagen då "de stora" äter. Som vi hade i våras.

Denna dag var också riktigt trög, speciellt för Markus som bara bommade sina fäll... Jag var nog den med mest flyt som fick dra upp 5 av dagens 6 gäddor. Varav en fisk var 98cm och vägde över sju kilo. Rätt bra kondis, trots rätt tom i magen. Var fisken mer uppäten skulle den kunnat väga över 8 kilo, och med den längden är det riktigt bra proportioner. Man kan ju börja fantisera om vad en gädda på 110-120cm väger med dessa förutsättningar....
Mindre fisk med rätt proportioner... Hoppas man träffar rätt fisk där nån dag...

Nästa blir kanske i helgen, förutsättningarna är fortfarande bra med tunna, så gott som blanka isar!

Skitfiske så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar