lördag 15 november 2014

Fem snabba ismetetips!

Tänkte denna gång ge några snabba men, enligt mig bra tips för ismetet som nu drar igång.

Tips ett

Läs Mats Nilssons omfattande guide för ismete. Här hittar du det mesta du behöver veta om ismete efter gädda. på Henkes blogg finns det inlägg som även tar upp hur du gör dina vippor, smälter dina ståltafsar och fördelar med fiske med en trekrok.

Tips två

Gör inte ismete krångligare än vad det är. En borr, en ryggsäcksstol som innehåller tillbehör och matsäck samt deadbait och en påse spön är ofta min standarduppsättning. Detta förenklar pass, som kan vara en bra idé om du fiskar mycket ensam, eller kortare fiskepass. Det är en jäkla skillnad att få ut/ihop grejerna på tio minuter eller 45.... Pulka, grillar, mörthinkar osv är säkert jättebra, men det tillför även fler moment till fisket, vilket betyder att det tar längre tid att komma ut/in, tid som kan vara grejerna i vattnet. Därmed inte sagt att det är skönt, trevligt att lyxa till det, speciellt i goda vänners lag en heldag på isen. En detalj jag aldrig förstått mig på är spöhållare osv för ismetet. Skapar ett extra, helt onödigt moment. Jag och mina vänner fiskar med spöna liggandes på isen och har gjort det i fem år nu, vilket motsvarar ca 20 år iserfarenhet jämfört med södra sverige ;) . Det fungerar alldeles utmärkt, ger mer fisketid, mindre moment som kan krångla.

Ikeakassen är ett av det mest mångsidiga tillbehör en sportfiskare billigt kan skaffa sig!
Här agerar den både vågsäck och "avkrokningsmatta". En någorlunda erfaren gäddfiskare bör kunna hantera en gädda med bara händerna utan att den gör sig illa... I

Tips tre

Kanske mitt bästa tips; förvara känslig utrustning i innerfickan! Våg ffa kan sluta fungera då den blir kallgradig. Förvara den i innerfickan så slipper du en strulande våg. Tången kan även vara bra här om det är flera minusgrader vid fisket, så den inte fryser igen. Måttband räcker att ha i ytterfickan så det inte fryser ihop helt, bara.

Tips fyra

Felaktigt tror många att det är omöjligt att fiska i minusgrader. En rädsla att fisken fryser ihjäl så fort den kommer i kontakt med luften. Detta stämmer naturligtvis inte, men viss försiktighet bör du ha vid fiske i kallgrader. Är det för många minus; fiska inte - om du tänkt återutsätta fisken. Gränsen skulle jag säga går runt -10 grader. Men hur gör du då för att fiska i minusgrader? Jo, detta kräver en del rutin, faktiskt. Fisken tas i gälgrepp i hålet, där den krokas av. Håll ögonen under vattnet så gott som hela tiden. Vill du fotografera/väga/mäta, så gör detta i 3 olika omgångar och bada fisken mellan, så den inte fryser. HA ALLTID VÅG/KAMERA/MÅTTBAND REDO INNAN DU TAR UPP FISKEN UR VATTNET!
Är det en del snö på isen då du fiskar i minus, spar slasket som blir då du borrar. Detta "slaskrör" ovanför hålet fungerar som en luftspalt, så hålet fryser mycket långsammare. Har faktiskt fiskat i ca 5 minus och mycket snö på isen utan att behöva isa ur hålen på en hel dag!

Tips fem

Om du, vilket jag rekommenderar, använder spöbag till dina ismetespön så finns det ett smart sätt att aptera kroken på rullen. Detta gör att krokar aldrig fastnar i bagen under transport! Se bild:
Jag skulle egentligen kunna ta massa tips till, men detta är nog detaljer jag tycker är bra för fisket som Mats inte tagit upp, eller bara delvis tagit upp i sin ismeteguide. 

Nu har snön lagt sig på den ca 20cm tjocka is vi har här. Så nu kommer det kännas vinter framöver på ismetepassen. Vi får hoppas på att nästa inlägg innehåller fler fiskar!

Skitfiske så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar